• Avsiktsförklaring med Nordic Choice Hotels. Från vänster: Mats Svensson, styrelseledamot i Örndalen. André Schreiner, koncerndirektör Quality Resort. Bengt-Eric Lundborg, VD i Örndalen.

Bildtext: Avsiktsförklaring med Nordic Choice Hotels. Från vänster: Mats Svensson, styrelseledamot i Örndalen. André Schreiner, koncerndirektör Quality Resort. Bengt-Eric Lundborg, VD i Örndalen.

Pressmeddelande den 8 november 2012

Örndalen och Choice Hotels i

avsiktsförklaring om ny fjällsatsning

Exploateringsbolaget Örndalen, som projekterar en ny fjällanläggning i Vemdalen, har ingått en avsiktsförklaring med Nordic Choice Hotels om ett upplevelsehotell. Örndalens åretruntanläggning blir Sveriges första alpina storsatsning sedan 1980-talet.

– Örndalen är ett intressant och nyskapande projekt. Vi ser fram emot att diskutera hur vi kan vara med och utveckla den svenska fjällturismen ytterligare, säger André Schreiner, koncerndirektör på Quality Resort som ingår i Nordic Choice Hotels, Skandinaviens största hotellföretag.

Avsiktsförklaringen syftar till att parterna gemensamt ska utveckla koncept och design för hotellet, förhandla fram slutgiltigt operatörsavtal och kontraktera fastighetsägare.

Örndalens åretruntanläggning blir Sveriges första alpina storsatsning sedan 1980-talet. Konceptet bygger bland annat på lokal byggnadskultur samt social och miljömässig hållbarhet. Det planerade upplevelsehotellet – med restauranger, spaanläggning och pooler – omfattar en inledande satsning på 150 rum som beräknas stå klara i november 2015. I en senare byggetapp planeras det för ytterligare 100 hotellrum och lägenheter.

– Nordic Choice Hotels står för hållbarhet och upplevelser av högsta kvalitet. Avsiktsförklaringen med dem innebär att vi nu tar ytterligare ett viktigt strategiskt steg framåt, säger Mats Svensson, styrelseledamot i Örndalen Exploatering och tidigare vd för Holiday Club samt Skistar i Åre och Vemdalen.

Vemdalen samlar de tre fjällbyarna Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna, som tillsammans har ett 50-tal nedfarter och drygt 30 liftar redan i dag. Ingen annan svensk fjälldestination har gjort så stora investeringar i moderna liftar de senaste sex åren. Örndalen startades av Vemdalens företagarprofil Håkan Vallström. Under 2010 genomfördes en nyemission där bland annat Norrlandsfonden och fastighetsbolaget Diös kom in som delägare.

Planerad byggstart för Örndalen är sommaren 2013, under förutsättning att alla miljötillståndsärenden är hanterade av berörda myndigheter och att Härjedalens kommuns beslut om detaljplan för området är fattat. Totalt omfattar projektet en utbyggnad av upp till 7 000 bäddar i fyra etapper. Fullt utbyggd beräknas Örndalen ha genererat investeringar på cirka två miljarder kronor. Projektet har starkt stöd hos såväl Härjedalens kommun som Länsstyrelsen i Jämtlands län.

Mats Svensson, styrelseledamot och talesperson, Örndalen Exploatering AB
E-post: mats@orndalen.se